Tarvitsetko tukea IT-päätöksiin?

Suunnitteleeko yrityksenne IT-hankintoja? Pitäisikö päivittää laitekantaa tai vaihtaa esim. tuotannonohjausjärjestelmä pykälää uudemmaksi? Paljon pelotellaan viruksilla, huijauksilla, gdpr:llä (EU:n tietoturva-asetus) ja niin edelleen - onko yrityksessänne tietoa, ovatko näihin asioihin liittyvät asiat kunnossa vai olisiko oikeasti petraamisen varaa?

IT-tykki puhuu suomea

Eräs asiakas kerran totesi: "IT-tykki on kävelevä nörtti-suomi-nörtti -sanakirja." Tähän toteamukseen tiivistyykin IT-tykin toiminta-ajatus. Puhutaan ammattilaisille jargonia ja muille selkosuomea. Tällä asenteella asiat etenevät sekä asiakkaiden että toimittajien suunnalla.

Miten konsultointi toimii?

Konsultoinnin toteutus määräytyy täysin asiakkaan tarpeiden pohjalta. Ei ole kahta samanlaista asiakasta eikä kahta samanlaista muutostarvetta. Yhteinen nimittäjä onkin tuo tarve muuttaa jotakin. IT-tykki on mukana tekemässä muutosta. Asiakkaasta riippuen se voi olla yksittäisen osa-alueen toteutus, esim. erilaisten ohjelmistojen kilpailutus ja vertailu. Toiselle asiakkaalle se voi olla Avaimet käteen -periaatteella kokonaisen projektin johtaminen aivan alusta täysin loppuun asti.

Entä se hinnoittelu?

Tyypillisesti suuret projektit - joihin arvioiden mukaan uppoaa vähintään 40 konsultointituntia - hinnoitellaan urakkatyönä. Tätä pienemmät tehdään taas tyypillisesti laskutyönä. Asiakkaan toiveen mukaan isotkin projektit voidaan toki tehdä tuntitöinä ja pienistäkin hommista voidaan laskea urakka. Tuntihinta konsultin laskutustöissä on 59,68 eur + alv = 74,00 eur/h. Hinta on astunut voimaan vuoden 2019 alussa.

Esimerkki

IT-tykki voi hoitaa esim. ERP:n vaihdon seuraavasti:

  1. Ensimmäisenä tietysti määritellään raamit. Millaiset ovat budjetti ja aikataulu? Mikä on projektin vastuunjako asiakkaan ja IT-tykin välillä?
  2. Asiakkaan kanssa yhdessä kartoitetaan nykytilanne. Mikä on hyvää, mikä on huonoa? Mitkä ominaisuudet tarvitaan jatkossakin, minkä ominaisuuksien pitää muuttua ja mitkä saavat jäädä kokonaan pois?
  3. Kartoituksen pohjalta IT-tykki tekee määrittelydokumentin, jota voidaan käyttää tuotteiden metsästämisen ja kilpailutuksen pohjana.
  4. Valitaan esim. 3-4 vaihtoehtoa, joista pyydetään esittely ja/tai demotunnukset. IT-tykki voi kokeilla vaihtoehtoja ensin ja sen jälkeen poimia sieltä muutamia ominaisuuksia asiakkaan katsottavaksi ja arvioitavaksi.
  5. IT-tykki arvioi tuotteet ja antaa suosituksia asiakkaalle. Asiakas kuitenkin viime kädessä ratkaisee itse, minkä hankinnan hän haluaa tehdä.
  6. IT-tykki osallistuu tietojen siirtoon vanhasta järjestelmästä uuteen sekä henkilöstön kouluttamiseen.
  7. Kun projekti on ohi, tarpeen vaatiessa voidaan vielä jatkaa jälkipuintia ja katsoa, onko jotain vielä parannettavaa.